پینه دستان

پینه دستان


در حالیکه وزارت بهداشت با اجرایی کردن فاز سوم طرح تحول نظام سلامت به دنبال نظارت بیشتر بر مراکز درمان دولتی است، یک کارشناس بیمه‌های اجتماع لغو کامل بیمه های مکمل را راه حل برون رفت از سنت گرفتن پول زیر میزی می‌داند.

«علیرضا حیدری» با بیان اینکه بحث گرفتن پول زیر میزی بیشترین ضربه را به تامین اجتماعی با بیش از سی میلیون نفر تحت پوشش می زند، به ایلنا گفت: پزشکی که یک پایش در تامین اجتماعی است یک پایش در بخش خصوص و درمان تکمیلی، دچار چندگانگی می شود و بالطبع شرایطی را انتخاب می کند که حق الزحمه ی بیشتری برایش به همراه داشته باشد. در این میان بیشترین ضربه را بیمارانی می خورند که تنها تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و هیچ بیمه ی مکملی ندارند.

جرم زیر میزی بگیری

مدیر درمان تأمین اجتماعی لرستان به تازگی در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه علوم پزشکی لرستان و سازمان نظام پزشکی خرم آباد اظهار گفته است: «با افزایش تعرفه های خدمات پزشکان و ثبت 300 نوع خدمت دیگر با ارزش گذاری نسبی، دیگر جایی برای اخذ زیر میزی از بیماران از طرف پزشکان وجود ندارد و در صورت تخلف، اقدامات تنبیهی خاصی از طرف سازمان های بیمه گر و دانشگاه علوم پزشکی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.»

خرداد ماه سال جاری، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی در سال 1393 را تعیین کرد، این مصوبه که به استناد بند (هـ) ماده (38) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه تصویب شده بود در نهایت به تایید شورایعالی بیمه سلامت کشور رسید.

بر این اساس، برای سال 93، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی و phD پروانه دار 80 هزار ریال، پزشکان و دندانپزشکان متخصص و MD-PhD معادل 100 هزار ریال، پزشکان فوق تخصص، فلوشیب و روانپزشکان 120 هزار ریال، پزشکان فوق تخصص روانپزشک 144 هزار ریال، کارشناس ارشد پروانه دار 68 هزار ریال و کارشناس پروانه دار 56 هزار ریال تعیین شد.

همچنین برابر این مصوبه ی دولت، حق بیمه افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی مطابق قانون تامین اجتماعی، اخذ شده و نرخ سرانه حق بیمه خدمات درمانی در سال 1393 برای سایر گروه ها (صندوقهای بیمه ایرانیان، کارکنان وظیفه، سایر اقشار از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران، طلاب، بسیجیان، دانشجویان، وکلا و نظام پزشکی) برابر دویست و پانزده هزار(000/215) ریال تعیین می شود که سهم بیمه شدگان و دولت در صندوق بیمه ایرانیان هر یک معادل پنجاه درصد (50%) سرانه مصوب است.

متخلفین جریمه میشوند

نرخ نامطلوب تعرفه های دولتی به خصوص در سالهای گذشته سبب شد بحث گرفتن پول های زیر میزی در بخش دولتی بیش از پیش داغ شود. کارشناسان نظام سلامت اینطور براورد می کنند که با اجرایی شدن تعرفه های جدید پزشکی در گام سوم طرح تحول سلامت وضعیت ارائه ی خدمات درمانی و رفاهی به بیماران بهتر شده و بساط گرفتن پولهای زیرمیزی برچیده شود.

جریمه نقدی به میزان 2 برابر اضافه دریافتی از بیماران و توبیخ کتبی و درج در پرونده برای بار اول، جریمه نقدی به میزان 5 برابر مبلغ دریافتی و لغو پروانه و توبیخ کتبی و درج در پرونده پزشکی برای تخلف بار دوم و جریمه نقدی به میزان 10 برابر اضافی دریافت و لغو پروانه مسئول فنی و لغو پروانه تاسیس بیمارستان در بار سوم تخلف از جمله جریمه های مقابله با پدیده زیرمیزی است.

لغو بیمه‌های تکمیلی راه مبارزه با فساد

علیرضا حیدری کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه «زیرمیزی» دیگر یک پدیده نیست و باید آن را سنت زیرمیزی بگیری تعبیر کنیم، در ارتباط با اینگونه نظارت ها گفت: بحث فساد اداری تنها خاص سیستم درمان نیست ولی باید در نظر داشته باشیم که درمان کالای غیرقابل جایگزین است. در حال حاضر بیش از هفتاد درصد نیروی کار ما هیچ بیمه ی مکملی ندارند و تنها به تامین اجتماعی وابسته‌اند بنابراین اگر شرایط به گونه ای باشد که مجبور شوند پول زیر میزی پرداخت کنند به شدت آسیب می بینند.

این فعال کارگری، در ارتباط با اجرایی شدن فاز سوم طرح تحول نظام سلامت و گسترده شدن نظارت بر عملکرد مراکز درمانی دولتی گفت: کنترل نظارت و بازرسی تا حدی می تواند پاسخگو باشد، مسئله اینجاست که منابع درآمدی شما به عنوان پزشک باید شفاف و ورودی و خروجی درآمد باید مشخص باشد.در اینصورت است که سیستم نظارتی توانایی رهگیری منابع درامدی را دارد. عملکرد وزارت بهداشت در اجرایی کردن بسته سوم طرح سلامت قابل تقدیر است به این دلیل که حجم قابل توجهی از تقاضا های درمانی در بخش دولتی و بیمارستانهای دولتی متمرکز است اما در حال حاضر نظارت گسترده روی بهبود ارائه ی خدمات درمانی در بخش دولتی باعث شده از بخش خصوصی غافل شویم.ب حث دریافت زیرمیزی بیشتر در بخش خصوصی و نیمه خصوصی رایج است که پزشکان بیشتر با بیمه های تکمیلی سر و کار دارند. لغو کامل بیمه های مکمل می تواند یک خلاء اساسی در بیمارستانهای خصوصی ایجاد کند.

حیدری که لغو کامل بیمه های مکمل را راه حل برون رفت از سنت گرفتن پول زیر میزی می داند ادامه داد: بحث گرفتن پول زیر میزی بیشترین ضربه را به تامین اجتماعی با بیش از سی میلیون نفر تحت پوشش می زند.

وی گفت: پزشکی که یک پایش در تامین اجتماعی است یک پایش در بخش خصوص و درمان تکمیلی، دچار چندگانگی می شود و بالطبع شرایطی را انتخاب می کند که حق الزحمه ی بیشتری برایش به همراه داشته باشد. در این میان بیشترین ضربه را بیمارانی می خورند که تنها تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و هیچ بیمه ی مکملی ندارند. بنابراین اگر وزارت بهداشت می خواهد سیستم سلامت را احیا کند باید با لغو بیمه های مکمل و نظارت بر عملکرد بخش خصوصی شرایط را برای دستیابی به خدمات بهتر فراهم کند.

پایان پیام
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 18 / 8 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com